پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 
دوسالانه‌ها 
نشست خبری نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، برگزار شد بازگشت

نهمین دوسالانه نگارگری ایران در پنج بخش برگزار می‌شود

نشست خبری، نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران ،امروز، دوشنبه، ‌10 آذرماه با حضور امیر طهماسبی ،دبیر دوسالانه و رضا یساولی عضو هیأت انتخاب نهمین دوره دوسالانه نگارگری در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران ، برگزار شد. 

طهماسبی ، دبیر این دوسالانه  ضمن بیان اینکه  از اسفندماه سال گذشته با همکاری انجمن نگارگری ایران و مجید ملانوروزی ( مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر ) مقدمات برگزاری این دوسالانه انجام شد گفت :  پس از انجام مقدمات اولیه و بعد  از حدود پنج‌ماه، 15 نفر از هنرمندان پیشکسوت عرصه نگارگری به‌عنوان داور انتخاب شدند که سه نفر در پنج گرایش نگارگری، تذهیب، گل و مرغ، تشعیر و طراحی آثار را داوری خواهند کرد.

او با اعلام اینکه دبیرخانه دوسالانه نگارگری 968 تابلو  را به‌شکل اینترنتی دریافت کرده است ادامه داد: هیأت انتخاب پنج نفره برخی از آثار رسیده را انتخاب و به دبیرخانه معرفی کردند. سپس دوباره از روی اصل اثر ، داوری صورت گرفت و در نهایت، یک‌سوم آثار ارسال‌شده به دبیرخانه به بخش نهایی دوسالانه نگارگری راه پیدا کردند.

طهماسبی درباره داوری آثار، افزود: در انتخاب این آثار ،کیفیت برای ما ملاک بوده و سختگیری‌ها هم برای همین انجام شد. در بخش اصلی که نگارگری (نقاشی ایرانی) است حدود 400 اثر، در بخش گل و مرغ 223 اثر، در تذهیب 187 اثر، در تشعیر 52 اثر و در طراحی 103 اثر برای این رویداد هنری انتخاب شدند. بخش داوری از هفته دوم برپایی نمایشگاه کار خود را برای انتخاب نهایی برگزیدگان آغاز خواهد کرد.

وی اظهار کرد: تعریف‌های مشخص برای نقاشی ایرانی (نگارگری) در نظر گرفته شده است. ما هر اثر هنری را که صرفا در ایران کار شده نمی‌توانیم یک نقاشی ایرانی بدانیم. هیچ‌کدام از هنرمندان معاصر ما هم درپی تقلید از هنرمندان گذشته نیستند و ما هم برای آن‌ها محدودیتی در نظر نگرفتیم. هر اثری که کیفیت واستانداردهای لازم را در همان چارچوب مشخص نقاشی ایرانی داشت، پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان منکر پیوند این هنر با گذشته شد . گفت : ما حتی روی پوشش اشخاص در نقاشی هم تأکید خاصی نداشتیم که مثلا برای دوره‌ی صفویه باشد. با این حال، این هنر دارای فرم‌های بصری خاصی است که ریتم کار هنرمندان را موزون و منحصربه‌فرد کرده است. شاید در کشور ما این مرزبندی‌ها پررنگ شده باشد، اما وقتی یک اثر نگارگری از هنرمندان ایرانی را به خارج از کشور می‌بریم، به آن تنها به‌عنوان یک اثر نقاشی نگاه می‌شود و این مرزبندی‌ها در آنجا خیلی مشهود نیست.

طهماسبی با معرفی  رضا یساولی، یوسف حسینی، حسین عصمتی و رحیم چرخی و محمدرضا هنرور، به عنوان هیأت انتخاب گفت : در کنار این پنج نفر، عباس جمال‌پور، مجید مهرگان و محمدعلی رجبی داوران بخش نگارگری، محمد ناصری‌پور، حسینعلی ماچیانی و رحیم چرخی داوران بخش گل و مرغ، فریدون جوهان، سلیمان سعیدآبادی و محمدرضا هنرور داوران بخش تذهیب، مجید صادق‌زاده، حسین عصمتی و مهدی خداپناه داوران بخش تشعیر و رضا یساولی، یوسف حسینی و مهرداد خطایی داوران بخش طراحی هستند.

طهماسبی درباره توجه به موضوعات قرآنی در این دوسالانه گفت: اگر بخش نقاشی آثار قرآنی بر خط ترجیح داشته باشد و یا به موضوعات قرآنی پرداخته باشند، در این دوسالانه به آن توجه خواهد شد.

دبیر نهمین دوسالانه نگارگری گفت : در این دوره همزمان با برگزاری نمایشگاه، کتاب آثار راه‌یافته با کیفیت خیلی خوب در اختیار علاقه‌مندان و هنرمندان قرار خواهد گرفت. در چند دوره از دوسالانه، متأسفانه کتابی از آثار برگزیده چاپ نشد که نمی‌دانم آن‌ها هنوز قابل دسترسی هستند یا پراکنده. همچنین جدا از بخش هنری یک بخش مقالات هم برای این دوره از دوسالانه در نظر گرفته شده است که 18 مقاله به‌دست ما رسید
.

او در پایان سخنانش تعداد شرکت کنندگان شهرستانی را دو برابر تهرانی ها و تعداد بانوان را دو برابر آقایان ذکر کرد.

در ادامه  این نشست، رضا یساولی عضو هیأت انتخاب نهمین دوره دوسالانه نگارگری گفت :
در این دوره برخلاف دوره‌های قبل که یک کاتالوگ برای نمایشگاه در نظر گرفته می‌شد، در این دوره یک کتاب نفیس از آثار برگزیدگان چاپ خواهد شد که آن را به‌عنوان هدیه به شرکت‌کنندگان خواهیم داد و علاقه‌مندان هم می‌توانند آن را خریداری کنند. بخش نخست این کتاب مربوط به گنجینه موزه و انتشارات یساولی. بخش دوم آثار اساتید و مدعوین دوسالانه و بخش سوم آثار همه شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری است.

گفتنی ست، نمایشگاه نهمین دوره دوسالانه نگارگری ایران،  روز شنبه، 15 آذرماه ، ساعت 18 ، در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح خواهدشد و تا دهم دی‌ماه ادامه می یابد.

تاريخ خبر:  1393/09/10