پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 
دوسالانه‌ها 
نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران افتتاح شد بازگشت

با حضور معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

نهمین دوسالانه نگارگری ایران افتتاح شد

آئین گشایش نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران عصر روز گذشته شنبه – 15 آذر ماه – با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر هنرهاي تجسمي، در اين مراسم كه مجيد ملانوروزي؛ مدير كل هنرهاي تجسمي و هنرمنداني از جمله محمد باقر آقاميري، محمد ناصري پور، عباس جمال پور، علي اصغر تجويدي و ... حضور داشتند؛ علی مرادخانی در این مراسم با تاکید دوباره بر واگذاری فعالیت‌های هنری به انجمن‌ها گفت: «ما همواره درباره واگذاري برنامه ها به انجمن ها وعده داده بوديم مبني بر اينكه دولت به مسايل اجرايي فعاليت هاي هنري وارد نشود و نقش حمايت كننده داشته باشد  كه اين امر محقق شده است. فعالیت‌های هنری مي تواند زیر نظر استادان و هنرمندان باشد که برای شاگردان و هنرمندان جوان مقبول است و برگزاری فعالیت‌های هنری به این صورت می‌تواند موثر باشد.»

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره‌ زدگی را عاملی سد راه اتفاقات هنری دانست و خاطرنشان کرد: «قبلا بارها درباره چگونگی عبور از این موانع صحبت کردیم. فکر می‌کنم با فعال شدن انجمن‌ها به راه‌ حل‌های جدید می‌رسیم و با برگزاری دوسالانه‌ها می‌توانیم جشنواره‌هایی داشته باشیم که محصول چنین رویدادهایی هستند.»

مرادخانی نگارگری را هنری اصیل و دارای پیوند با هویت ایرانی توصیف کرد و اظهار داشت: «طبق نظر استادان، فعالیت هنرمندان جوان در عرصه نگارگری نسبت به گذشته بهتر است. این توانایی به معني آغاز يك دوره مشخص است كه یا از قبل وجود داشته یا تازه شروع شده که باید با همراهی استادان برای پایداری این روند برنامه‌ریزی کنیم تا منجر به شکوفایی در هنر ما باشد.»

معاون امور هنری در انتها ضمن قدردانی از تمامی هنرمندان و استادان که برای برپایی نهمین دوسالانه تلاش کردند گفت: «هنر نگارگری با استفاده از نظر استادان می‌تواند در آینده ما را به اهداف مورد نظر درباره این هنر نزدیک کند.»

وي با تاكيد بر نقش استادان نگارگري گفت: حضور استادان نگارگری از جمله استاد فرشچیان، جمال پور، آقامیری و ... در این رویدادها ما را به اهداف خود در این زمینه نزدیک تر می کند.

مرادخاني در پایان اظهار اميدواري کرد: هنر نگارگری باید از وضعیت موجود خود فاصله بگیرد و حرکت بیشتری را در این هنر شاهد باشیم که به این منظور باید در برنامه های آتی به این هنر توجه بیشتری داشته باشیم.

دبیر نهمین دوسالانه نگارگری ایران نيز در آیین گشایش دوسالانه گزارشی اجمالی از برنامه‌‌ریزی‌ها برای برگزاری این رویداد هنری به هنرمندان و حاضران در موسسه فرهنگی هنری صبا ارائه كرد.

امیر طهماسبی با بیان اینکه نهمين دوسالانه نگارگری ایران از پنج گرایش مختلف تشکیل شده است گفت: «پس از انتشار فراخوان بیش از هزار اثر به دبیرخانه رسید که در دو مرحله ارزیابی شد.

دبیر نهمین دوسالانه نگارگری ایران تصریح کرد: « هنرمندان استان‌ها در این دوره حضور چشمگیری داشتند و بیشتر از نیمی از آثار راه‌ یافته در بخش نهایی به هنرمندان دیگر استان‌ها اختصاص دارد. نکته جالب حضور بانوان هنرمند است که تعداد آنها در این دوسالانه به مراتب از آقایان  بیشتر است.»

طهماسبی در انتها از انتشار کتاب نفیس دوسالانه نگارگری خبر داد و گفت: «کتاب نهمین دوسالانه نگارگری ایران با کیفیت بسیار خوب در جریان برپایی ارائه می‌شود که نسخه‌ای از آن به هنرمندانی که تصویر اثر آنها در کتاب به چاپ رسیده هدیه داده خواهد شد.»

نهمین دوسالانه نگارگری ایران با همکاری مرکزهنرهای تجسمی معاونت امور هنری، انجمن نگارگری ایران، موسسه توسعه هنرهای معاصر از ديروز در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز شد و تا 10 دي ماه ادامه دارد.

در نهمين دوسالانه ملي نگارگري ايران 206 اثر از 176 هنرمند در بخش رقابتي و 70 اثر از 36 هنرمند از جمله مجيد مهرگان، محمد باقر آقاميري، اردشير مجرد تاكستاني، علي اصغر تجويدي، عباس جمال پوراكبر مصري پور، محمد ناصري پور، عباس رستميان و ... به نمايش گذاشته شده است.

تاريخ خبر:  1393/09/16