پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 
دوسالانه‌ها 
حسین عصمتی، نوآوري در نگاگري بستر فرهنگي مي خواهد بازگشت

حسین عصمتی:

نوآوري در نگاگري بستر فرهنگي مي خواهد

عضو هيئت داوري نهمين دوسالانه نگارگري ايران با اشاره به افزایش تعداد هنرمندان در این حوزه گفت: هنر نگارگری نسبت به چند سال گذشته از نظر کمی و کیفی رشد داشته است.

حسین عصمتی معتقد است که این حوزه نسبت به چند سال گذشته از نظر کمی و کیفی پیشرفت چشمگیری داشته است.

عصمتي با اشاره به اینکه فضای نگارگری از نظر محتوایی نیز در حال بهبود است گفت: قبلا تنها چند استاد شاخص در این عرصه حضور داشتند اما امروز با تلاش این افراد تعداد هنرمندان این عرصه که حرفی برای گفتن دارند، بیشتر شده که نشان دهنده گسترش این هنر است.

او در ادامه افزود: شاید دلیل این رشد نیز زحمات استادان بزرگ باشد که با تربیت شاگردان، هنرمندان تازه‌ای را وارد عرصه کردند ضمن اینکه طی هفت سال اخیر دانشگاه نیز در حوزه تربیت این افراد کمک شایانی کرده است که موجب شد شاهد رشد کمی و کیفی این عرصه باشیم.

این هنرمند پیشکسوت درباره راهکارهای افزایش خلاقیت و نوآوری در نگارگری گفت: در بدو امر باید نوآوری و خلاقیت را تعریف کنیم زیرا اگر ملاک صرفا ارائه طرحی نوین بدون توجه به درون مایه آن باشد، با فرهنگ و نگاه ما سازگار نیست و شکلی کاملا غربی دارد بلکه باید به درون مایه و محتوای اثر نیز توجه داشته باشیم.

عصمتی تصریح کرد: نوآوری در حوزه نگارگری باید یک بستر دینی و فرهنگی داشته باشد تا بر اساس آن شکل بگیرد اما متاسفانه در دوره اخیر هر کسی سعی می‌کند تا صرفا کاری را انجام دهد که قبلا کسی انجام نداده است در حالیکه باید به بهبود بیاندیشیم.

او درباره فضای برگزاری نهمین دوسالانه نگارگری در کشور گفت: تعداد هنرمندان و پیشکسوتان در این دوره بسیار زیاد بود که جای خوشحالی است زیرا این  فرصتی است تا هنرمندان یکدیگر را بشناسند و آثار خود را به مرحله محک بگذارند که همین مساله شور و هیجان در این فضا ایجاد می‌کند و باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

عصمتی حمایت از هنر را لازمه پیشرفت نگارگری خواند و گفت: حمایت از هنر می‌تواند دولتی یا خصوصی باشد که متاسفانه بخش خصوصی در ایران چندان پررنگ نیست و آن نیز دلایل خود را دارد اما وقتی دولت آثار هنرمندان را خریداری نمی‌کند و حمایتی انجام نمی‌شود این قشر دچار روزمرگي مي شوند.

تاريخ خبر:  1393/10/06